Η ΙΘΑΚΗ ήταν η πρώτη θεραπευτική κοινότητα στην Ελλάδα μέχρι τότε αυτό που
αντιμετώπιζαν οι εξαρτημένοι από τις ουσίες ήταν η φυλακή η το ψυχιατρείο.
Στην πρώην παιδούπολη της Σίνδου ξεκινά το ταξίδι Νοέμβριος 1983.
Η αποδοχή όμως από την τοπική κοινωνία δεν ήταν καθόλου φιλική αντίθετα αυτό που κυριαρχούσε ήταν η απόρριψη και η έντονη εχθρότητα που συνοψίζονταν στα χείλη των κατοίκων της κοινότητας της Σίνδου.
(ΜΑΣ ΦΕΡΑΤΕ ΤΑ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΑ ΣΚΟΥΠΙΔΙΑ ΤΩΡΑ ΜΑΣ ΦΕΡΝΕΤΑΙ ΤΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΣΚΟΥΠΙΔΙΑ )
Ο χρόνος που κύλησε έκανε τους κατοίκους του Δήμου να νιώθουν ότι η ΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ ΙΘΑΚΗ είναι ένα στολίδι για αυτούς.
Το judo στα θεραπευτικά προγράμματα του ΚΕ.Θ.Ε.Α στην Θεσσαλονίκη αποτελούν παγκόσμια
ελληνική πρωτοτυπία. Στο ερώτημα στο πώς πρώην εξαρτημένοι από ναρκωτικές ουσίες στην κύρια φάση της θεραπείας και χωρίς προηγούμενη κινητική εμπειρία στο judo καταφέρνουν
όχι μόνο να αφομοιώνουν τις τεχνικές του judo αλλά να κατακτούν νίκες σε αγώνες και να κατορθώνουν μετά από εξετάσεις να φτάνουν στο πρώτο νταν ή το δεύτερο
Σε αυτό το ερώτημα θα απαντήσουμε μέσα από την έρευνα αλλά και την εμπειρία μετά από 17 χρόνια εργασίας στο ΚΕ.ΘΕ.Α ΙΘΑΚΗ κλειστό πρόγραμμα διαμονής αλλά και στο
ΚΕ.ΘΕ.Α ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ που απευθύνεται σε αποφυλακισμένους πρώην
χρήστες ανοιχτό πρόγραμμα ως συνέχεια της συμβουλευτικής εξαρτημένων κρατουμένων στα σωφρονιστικά καταστήματα της Βόρειας Ελλάδας.
Ενώ αναμένουμε την λειτουργία της Θεραπευτικής κοινότητας στο σωφρονιστικό κατάστημα των Διαβατών για τους φυλακισμένους χρήστες και την εκπαίδευση τους στο judo στο πλαίσιο της θεραπευτικής πορείας στο στεγνό πρόγραμμα του ΚΕ.ΘΕ.Α ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ.
Θα καταγράψουμε ερωτήματα αλλά και τις απάντησης για την καλύτερη ενημέρωση των αναγνωστών αυτής της εργασίας.
Α ερώτημα .
Το judo είναι πολεμική τέχνη και η άσκηση βίας αποτελεί έναν από τους τρεις βασικούς κανόνες διακοπής της θεραπευτικής πορείας του μέλους με βάση το θεραπευτικό του συμβόλαιο που υπογράφη πριν την ένταξή στην θεραπευτική κοινότητα πως επιτρέπετε η εξάσκηση των μελών της στο τζούντο ?
Την απάντηση την δίνει ο ίδιος ο JIKORO KANO (Συνοψίζοντας, το τζούντο είναι μια πνευματική και σωματική πειθαρχία, τα μαθήματα της οποίας είναι άμεσα εφαρμόσιμα στην διαχείριση των καθημερινών μας υποθέσεων. Η βασική αρχή του τζούντο, εκείνη που διέπει όλες τις τεχνικές της επίθεσης και τις άμυνας, είναι ότι όποιος και αν είναι ο στόχος ,πραγματώνεται καλύτερα μέσω της κατά το μέγιστο αποτελεσματικής χρήσης του νου και του σώματος για τον στόχο αυτόν. Η ίδια αρχή, εφαρμοσμένη στις καθημερινές μας δραστηριότητες οδηγεί σε μια ευγενή ζωή ορθά λογισμένη.) α 1
Από την φιλοσοφική αρχή αυτή του JIGORO KANO ο υπεύθυνος του ΚΕ.ΘΕ.Α ΙΘΑΚΗ το 1997 ΦΑΙΔΩΝ ΚΑΛΟΤΕΡΑΚΗΣ ανέπτυξε τα επιχειρήματά του στο προσωπικό θεραπείας γιατί δεν γνώριζε τι είναι το judo
και ποιες οι φιλοσοφικές αρχές κάμπτοντας τις αντιστάσεις και τις αντιρρήσεις σε αυτή την Ελληνική πρωτοτυπία
O αθλητισμός αποτελεί ασπίδα στα ναρκωτικά?
Η απάντηση είναι ναι υπό προϋποθέσεις. Αλλά δυστυχώς εμπειρική και δημοσιογραφική έρευνα απέδειξε ότι και στον αθλητισμό οι ουσίες του θανάτου θερίζουν
τους αθλητές και αθλήτριες με τις αναβολικές και τις ναρκωτικές ουσίες.
Τον Σεπτέμβριο του 2002 που ξεκίνησε η παρέμβαση της φυσικής αγωγής στα μέλη του Κέντρου ενημέρωσης και Εισαγωγής της Θ.Κ. Ιθάκη. Από την προσωπική έρευνα στα μέλη
της ομάδας ενημέρωσης οι 19 στους 20 είχαν αθλητική εμπειρία σε ατομικά και ομαδικά
αθλήματα. Ο μέσος χρόνος παραμονής στις ακαδημίες των αθλημάτων ήταν τουλάχιστο 5 χρόνια.
Εδώ μπορούμε να εξηγήσουμε το γεγονός που οι ομάδες ποδοσφαίρου και καλαθοσφαίρισης στην Θεραπευτική Κοινότητα Ιθάκη τα μέλη τους είχαν κινητικές εμπειρίες
αλλά και γνώσεις στα Αθλήματα που επιλέγουν στην κύρια φάση τις θεραπεία τους.
Για το judo αυτό που έχουμε καταγράψει είναι ότι 9 στα 10 μέλη τις ομάδας δεν ήξεραν τι είναι
το judo ενώ τις γνώσεις και τις αρχές του αθλήματος τις αποκτούν, κατά την διάρκεια του
συνδυασμού θεραπείας και εκπαίδευσής τους στο judo στην Θεραπευτική Κοινότητα.
Μοντέλο εκπαίδευσης και προπόνησης
Απορρίπτοντας το φασιστικό μοντέλο όπως το βιώσαμε όπου ο εκπαιδευτής δημιουργεί αντιθέσεις μεταξύ των εκπαιδευομένων ώστε μέσα από τις αντιθέσεις μεταξύ τους να (επιβίωση.)
Το μοντέλο που εφαρμόζουμε στα dojo που διδάσκουμε το judo είναι η δυναμική
της ομάδας σε συνδυασμό με την προσωπική ανάπτυξη του κάθε judokα.
Για εμάς ο κάθε άνθρωπος που θέλει να εκπαιδευτή στο judo είναι μια ξεχωριστή προσωπικότητα και έτσι τον αντιμετωπίζουμε.
Θεραπεία και εκπαίδευση κοινή πορεία.
Όταν ο εξαρτημένος έρχεται σε επαφή με το ΚΕ.ΘΕ.Α στο κέντρο ενημέρωσης και εισαγωγής
και προχωρήσει στην ομάδα εισαγωγής μία φορά την εβδομάδα έρχεται στους χώρους άθλησης
του ΓΣ ΗΡΑΚΛΗΣ . Στην πρώτη του επαφή με το πρόγραμμα φυσικής αγωγής αυτό που ενεργοποιείτε είναι οι θύμισες τις παιδικής του ηλικίας όταν είχε εμπειρίες στις αθλητικές
ακαδημίες. Ένα από τα προβλήματα που προκαλεί η κατάχρηση ουσιών του θανάτου είναι
η έλλειψη του χρονικού προσδιορισμού του εξαρτημένου. Η βιολογική ανάπτυξη είναι σε αναντιστοιχία με την συναισθηματική ανάπτυξη, πχ Αν η έναρξη τις χρήσης είναι το 14 ο έτος
της ηλικίας τότε ο εξαρτημένος παραμένει συναισθηματικά στην ηλικία των 14 ετών ενώ βιολογικά μεγαλώνει με την χρήση και με ότι συνεπάγεται για την σωματική του υγεία.
Οι χαμηλές έντασης δρομικές ασκήσεις και η εκγύμναση των άκρων (στα άκρα είναι συνήθως αυτά που εξαρτημένοι τα καταπονούν όταν κάνουν χρήση απιοειδών με σύριγγα) τους δημιουργεί ψυχική και σωματική ευεξία.
Όταν ο εξαρτημένος υπό θεραπεία ξεκινά την θεραπεία του στην Θεραπευτική κοινότητα και
υπoγρaφή το συμβόλαιο θεραπείας του έρχεται σε επαφή με το γραφείο εκπαίδευσης.
Εκεί επιλέγει και το άθλημα που θέλει και να ενταχθεί ως μέλος της ομάδας ποδοσφαίρου καλαθοσφαίρισης και judo.
Στην πρώτη επαφή με το judo που έχει το μέλος είναι στην κοινοτική ηλικία του νέου μέλους.
Αρχίζει και (μεγαλώνει) μέσα στην κοινότητα αποκομμένος από την προηγούμενη καταστροφική πορεία θανάτου. Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε
στα Ukemi waza (τεχνικές πτώσεων) είναι η αντίδραση( γιατί να μάθω να το κάνω αυτό)
Αν σκεφτούμε πόσες φορές βρεθήκανε (πεσμένοι) μετά από την χρήση τότε μπορούμε να καταλάβουμε τις εσωτερικές συγκρούσεις που συμβαίνουν μέσα στην ψυχολογία των
υπό απεξάρτηση μελών που αρχίζουν την εκμάθηση των ukemi waza.
H εκμάθηση των τεχνικών του judo απαιτεί δυο άτομα. Η εμπιστοσύνη καλλιεργείτε μέσα από
θεραπευτικές διαδικασίες της κοινότητας και επισφραγίζεται κατά την διάρκεια της εκμάθησης των τεχνικών. Αν στα υπόλοιπα αθλήματα δεν υπάρχει η σωματική επαφή στο
judo επιβάλετε και σε αυτό το σημείο να θυμηθούμε
Α Ότι η σωματική επαφή που είχαν στους χώρους αγοράς και πώλησης εξαρτησιογόνων ουσιών ήταν κυρίως ανταλλαγών και αγοραπωλησίας.
Β Οι καταστάσεις αυτές μόνο για τις σχέσεις εμπιστοσύνης δεν φημίζονται .
Ξεκινάμε με το Ο-soto-gari (μεγάλο εξωτερικό δρεπάνισμα) αυτή η τεχνική πέρα από την
εκμάθηση μας βοηθά στο( κτίσιμο ) της αμοιβαίας εμπιστοσύνης.
Η επόμενη τεχνική είναι το Ippon -seoi-nage ( ρίψη από τον ώμο με το ένα χέρι) σε αυτή την
τεχνική ο ασκούμενος πρέπει να γυρίσει την πλάτη του στον συν ασκούμενο του.
Καταλαβαίνουμε πόσο σπουδαία είναι αυτή η στιγμή για τους ασκούμενους που στο παρελθόν αυτό ήταν κάτι αδιανόητο όσο βρίσκονταν στους χώρους αγοράς και εμπορίας των ουσιών του θανάτου.
Στην συνέχεια της θεραπευτικής πορείας του μέλους σε συνδυασμό με την πορεία του στο judo
εντοπίζουμε ότι αφομοιώνει τις τεχνικές και τις εφαρμόζει με μεγάλη επιτυχία στο radori (ελεύθερη άσκηση) και πολλές φορές καλύτερα από κάποιον άλλον ασκούμενο που δεν είχε παρελθών χρήσης.
Το γεγονός αυτό οφείλεται στην δυναμική που αναπτύσσει το μέλος μέσα από τις θεραπευτικές διαδικασίες όπου γνωρίζει το εγώ του και ότι μπορεί να λειτουργήσει χωρίς την κατάχρηση ουσιών του θανάτου. Η ασφάλεια και η ζεστασιά που νιώθει μέσα στη ΙΘΑΚΗ το μέλος μπορεί να ξεδιπλώσει το παρελθόν του, τι τον οδήγησε στην εξάρτιση και πιο ήταν το (τραύμα) που του προκάλεσε την επιθυμία για χρήση και κατάχρηση ουσιών του θανάτου.
Σε αυτήν την Διορθωτική Εμπειρία του μέλους το judo έχει ένα μεγάλο ρόλο στην εξέλιξή του.
Εάν θέλαμε να προχωρήσουμε σε Μελέτη Περίπτωσης (keys study) διαχρονικά
σε δύο μέλη μία γυναίκα και έναν άνδρα την Δώρα και τον Αλέξανδρο.
Σε αυτό το σημείο θα τονίσουμε για ακόμη μια φορά ότι ο αθλητισμός είναι ασπίδα στα ναρκωτικά υπό προϋποθέσεις.
Η Δώρα πριν την εμπλοκή της με τις εξαρτησιογόνες ουσίες ήταν πρωταθλήτρια ακροβατικής
γυμναστικής.Χωρίς να μπούμε στο ιστορικό της χρήσης το μόνο που θα θέλαμε να καταγράψουμε είναι ότι είχε προσβληθεί από την ηπατίτιδα C. Όλα τα παραπάνω είναι επιβαρυντικά για να κάνει υψηλού επιπέδου αθλητισμό.
Oσυνδυασμός θεραπείας απεξάρτησης
Oσυνδυασμός θεραπείας απεξάρτησης
άθλησης στο judo με χαμηλής έντασης ασκήσεις, κυρίως δώσαμε βάρος στην τεχνική του αθλήματος, ακολουθώντας εξατομικευμένο πρόγραμμα με το 40% της Μ.Κ.Σ 220-ηλικία αθλουμένου . Καταφέραμε να πάρει την 5 η θέση στο Πανελλήνιο πρωτάθλημα το 2002
και την 2 η θέση το 2003. Η ιατρική αγωγή με την ιντερφερόνη πέτυχε και δεν είχαμε υποτροπή.
Αυτή ήταν η Διορθωτική Εμπειρία για την Δώρα που το 2008 έτρεξε στην παράδοση της Ολυμπιακής Φλόγας στην Αθήνα για την Ολυμπιάδα του Πεκίνου.
Ο Αλέξανδρος ήταν μέλος της Εθνικής ομάδας πυγμαχίας στην Σοβιετικής Δημοκρατίας της Γεωργίας Μέτα την αποβολή του από την Εθνική ομάδα και την διάλυση της Ε.Σ.Σ.Δ βρίσκεται εξαρτημένος στην Ελλάδα. Παρακολουθεί το 2008 το πρόγραμμα συμβουλευτικής
κρατουμένων με απόφαση των Δικαστικών αρχών κάνει διακοπή της ποινής του και εισάγεται
για θεραπεία απεξάρτησης στην ΙΘΑΚΗ. Επιλέγει το judo ως άθλημα.Η θεραπευτική του πορεία
σε συνδυασμό με την αθλητική του είναι εξαιρετική. Το 2010 γράφει ιστορία γιατί είναι ένας
από τους δύο αθλητές του ΚΕ.ΘΕ.Α που αγωνίστηκαν στη ΟΣΑΚΑ αλλά το κυριότερο είναι ότι
οι ΔΑΣΚΑΛΟΙ του judo στην Ιαπωνία τον τίμησαν. Είπε τον Όρκο των αθλητών της διοργάνωσης. Ενώ ο Matsuura sensei του απένεμε τιμητικά την καφέ ζώνη με το όνομά του και του έκανε δώρο την μαύρη ζώνη με το όνομά του με την φράση σου δίνω το παρόν και στο χέρι σου είναι το μέλλον . Το 2012 μετά από εξετάσεις κατακτά το πρώτο νταν.
Το 2014 μετά από εξετάσεις κατακτά το δεύτερο νταν.
Σήμερα είναι βοηθός τεχνικού συμβούλου στο κυανόλευκο τμήμα του JUDO.
Μια ξεχωριστή μελέτη περίπτωσης (keys study)
Η πορεία στην θεραπεία του (Λ........)
Ο Λ έχει μια πολύ διαφορετική πορεία προς την θεραπεία και το judo
Στα προηγούμενα keys study παρακολουθήσαμε την πορεία των μελών από την έναρξη της θεραπευτικής πορείας και την εμπλοκή τους με το judo. Ο Λ ξεκινά την επαφή με το ΚΕΘΕΑ ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ μέσω του Κυανόλευκου τμήματος.
Κάνει διακοπή της χρήσης και ξεκινά την εξάσκηση στο judo Εμπνεόμενος από τον Αλέξανδρο και τον Μιχάλη όπου τους είχε γνωρίσει όταν εκτίουν μαζί την ποινή φυλάκισης τους στο σωφρονιστικό κατάστημα των Διαβατών, πριν αυτοί έρθουν σε επαφή με την συμβουλευτική κρατούμενων εξαρτημένων χρηστών πρόγραμμα που εκπονεί το ΚΕΘΕΑ και πριν την δημιουργία του ΚΕΘΕΑ ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ.
Η αθλητική του πορεία στο judo τον κινητοποιεί τον κάνει να έρθει σε επαφή με το ΚΕΘΕΑ ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ.
Αυτό το διάστημα συνεχίζει την θεραπευτική του πορεία σε συνδυασμό με την εξάσκησή του στο judo.
Το dojo στο ΚΕΘΕΑ-ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ το βαφτίσαμε MIYAZAKI προς τιμή του αντιπροέδρου του KIWI JUDO CLUB OSAKA
H διαφορά της θεραπευτικής προσέγγισης του( Προμηθέα) από την( Ιθάκης) είναΑ) Στην θεραπευτική κοινότητα Ιθάκη τα μέλη της μένουν μέσα σε αυτήν οι θεραπευτικές και εκπαιδευτικές διαδικασίες διεξάγονται στους χώρους της κοινότητας στην Σίνδο.
Β)Τα μέλη που ολοκληρώνουν την κύρια φάση της θεραπείας τους περνάνε στην φάση της
επανένταξης και μένουν εκτός κοινότητας στον ξενώνα του ΚΕΘΕΑ μέχρι την δυνατότητα που θα μπορούν να καλύψουν έξοδα διαμονής σε ενοικιαζόμενο διαμέρισμα ή να επιστρέψουν στον τόπο διαμονής τους .
Γ)Η θεραπευτική και η εκπαιδευτική τους διαδικασία συνεχίζετε ως την αποφοίτηση τους.
Ανοικτή θεραπευτική κοινότητα Προμηθέας.
Α) Η θεραπευτική κοινότητα δεν είναι κοινότητα διαμονής τα μέλη της μένουν στην κατοικία στον τόπο διαμονής τους.
Β) Οι θεραπευτικές ομάδες που διεξάγονται στην κοινότητα είναι προσαρμοσμένες στις
ανάγκες των μελών όταν αυτά εργάζονται η σπουδάζουν.
H εκπαίδευσή τους στο judo δεν είναι διαφορετική από αυτή των μελών της Ιθάκης.
Είναι προσαρμοσμένη στις ανάγκες και δυσκολίες που προκύπτουν στην
θεραπευτική κοινότητα που τα μέλη της έχουν ένα εντελώς διαφορετικό θεραπευτικό
συμβόλαιο από αυτό μιας θεραπευτικής κοινότητας διαμονής.
2004-2014 JUDO στον Γ Σ ΗΡΑΚΛΗΣ
Στο INTERNATIONAL MATSUURA DOJO τα μέλη του ΚΕΘΕΑ (συναντιούνται) με αθλητές
που δεν είχαν προσωπική σχέση με απαγορευμένες ουσίες του Θανάτου.
Αυτή η συνάντηση δημιουργεί μια δυναμική με πολλές παραμέτρους.
Α) Το DOJO της κοινωνικής ένταξης και πρόληψης.
Τα μέλη που ασκούνται δημιουργούν συν αθλητικές και κοινωνικές σχέσεις με τους συναθλητές τους αναπτύσσουν φιλικές σχέσεις και (σπάνε) στην πράξη ρατσιστικές αντιλήψεις και (θεωρίες) τύπου υποτροπιάζουσα νόσος.
Για τους judoka που ασκούνται μαζί με τα μέλη εμπνέονται από την προσπάθεια τους
τον συνδυασμό θεραπευτικής και αθλητικής πορείας τους.
Β) Το DOJO ως πόλος έλξης και διεθνών σχέσεων .
Το μοντέλο που εφαρμόζουμε έχει προκαλέσει διεθνές ενδιαφέρον.Δεν είναι καθόλου τυχαία
το ενδιαφέρον από την πατρίδα του JUDO την ΙΑΠΩΝΙΑ . Από την ΑΥΣΤΡΑΛΙΑ μέχρι το ΕΥΡΩΠΑΙΚΟ συμβούλιο της W.J.F
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου