Κυριακή, 11 Σεπτεμβρίου 2016

ΔΕΝ ΕΧΟΥΜΕ ΜΝΗΜΗ ΧΡΥΣΟΨΑΡΟΥ

«Καλύτερα να μείνουν εδώ να τους σφάξη ο Κεμάλ, γιατί αν πάνε στην Αθήνα θα ανατρέψουν τα πάντα» Αριστείδης Στεργιάδης (ύπατος αρμοστής Σμύρνης),καλοκαίρι 1922
«Απαίσιοι πραγματικώς είναι οι εδώ Ελληνες, εκτός ελαχίστων. Επικρατεί Βενιζελισμός ογκώδης. Θα ήξιζε πράγματι να παραδώσωμεν την Σμύρνην εις τον Κεμάλ διά να τους πετσοκόψη όλους αυτούς τους αχρείους, οι οποίοι φέρονται ούτω κατόπιν του φοβερού αίματος όπερ εχύσαμεν εδώ. Αίματος της Παλαιάς Ελλάδος δε, διότι όλα τα παιδιά των οπωσδήποτε καλυτέρων οικογενειών των ενταύθα υπηρετούν εις τα μετόπισθεν, αλλοίμονον δε αν οιονδήποτε τμήμα ευρεθή σχηματισμένον μόνον από Μικρασιάτας και ενώπιον του εχθρού!»
ΑΝΔΡΕΑΣ  ΓΛΥΞΜΠΟΥΡΓΚ

Αυτές τις μέρες, πριν 94 χρόνια στην Μικρασιατική καταστροφή, ο καπετάνιος ενός ιαπωνικού εμπορικού πλοίου που βρισκόταν στο λιμάνι της Σμύρνης δίνει διαταγή στο πλήρωμά του να πετάξει στη θάλασσα όλο το φορτίο (μετάξι και δαντέλες) για να επιβιβάσουν τους πρόσφυγες που προσπαθούσαν απεγνωσμένα να σωθούν, με αποτέλεσμα πάνω από 800 Έλληνες πρόσφυγες να διασωθούν και να μεταφερθούν στον Πειραιά και άλλα λιμάνια, την ώρα που καράβια άλλων χωρών τους πετούσαν χωρίς έλεος στη θάλασσα. Δυστυχώς μέχρι σήμερα δεν γνωρίζουμε το όνομα του Ιάπωνα καπετάνιου. 
Η προπόνηση στο judo στην Ιαπωνία έχει ειδική ηθική σημασία γιατί το judo μαζί με άλλες πολεμικές τέχνες διδάσκονταν στους samurai, οι οποίοι είχαν έναν υψηλό κώδικα τιμής, η δύναμη του οποίου αποτελεί κληρονομιά για μας μέσω της διδασκαλίας της τέχνης.
Μέσα απ' αυτήν την σύνδεση επιθυμώ να σας εξηγήσω πως η αρχή της μεγιστοποίησης των ικανοτήτων μας βοηθά στην ανάπτυξη της ηθικής. Ένας άνδρας είναι μερικές φορές ευερέθιστος και επιρρεπής στο θυμό για ασήμαντους λόγους. Αλλά όταν λάβει υπ' όψιν του ότι το να είσαι ευερέθιστος είναι μη αναγκαία σπατάλη ενέργειας χωρίς κανένα όφελος και συχνά κάνει ζημιά σ' αυτόν και στους άλλους, θα γίνει εμφανές στους μαθητές του judo ότι πρέπει να αντέχουν και να αναχαιτίζουν τέτοιες ενέργειες. Ένας άνδρας είναι μερικές φορές απογοητευμένος, απελπισμένος, μελαγχολικός με έλλειψη όρεξης για εργασία. Σ' αυτόν τον άνδρα το judo συμβάλλει στο να βρει τι είναι το καλύτερο που μπορεί να κάνει κάτω από τις υπάρχουσες συνθήκες.
Παραδόξως ένας τέτοιος άνδρας είναι κατά την γνώμη μου στην ίδια θέση μ' έναν ο οποίος βρίσκεται στο zenith της επιτυχίας. Γι' αυτόν τον λόγο η διδασκαλία του judo οδηγεί τον άνθρωπο αυτόν μακριά από τον λήθαργο και την απογοήτευση σε μια ζωηρή δραστηριοποίηση με μια φωτεινή ελπίδα για το μέλλον.
Επίσης εφαρμόζεται και σε ανθρώπους οι οποίοι είναι δυσαρεστημένοι. Αυτή η ομάδα ανθρώπων είναι συχνά βλοσυροί και κατηγορούν τους άλλους για καταστάσεις οι οποίες οφείλονται σε δικά τους λάθη. Η διδασκαλία του judo θα κάνει τέτοιους ανθρώπους να καταλάβουν ότι τέτοια συμπεριφορά είναι ενάντια στην αρχή της μεγιστοποίη-σης των ικανοτήτων και ότι με την επιδίωξη της αρχής αυτής θα γίνουν πιο ευτυχείς. Γι' αυτόν τον λόγο η διδασκαλία του judo είναι ποικιλόμορφη και χρήσιμη για την ηθική συμπεριφορά. Το judo είναι η μελέτη και η εξάσκηση του πνεύματος και του σώματος εξίσου καλά όπως είναι οι κανόνες που διέπουν την ίδια την ζωή και τα γεγονότα που συμβαίνουν κατά την διάρκεια αυτής.
Από την προσεκτική μελέτη των διαφόρων μεθόδων επίθεσης και άμυνας πείστηκα ότι όλα βασίζονται στην αρχή "οποιοσδήποτε στόχος μπορεί να επιτευχθεί στο έπακρο από τη μεγιστοποίηση των ικανοτήτων του πνεύματος και του σώματος γι' αυτό το σκοπό". Εάν γίνει κατανοητή η πραγματική σημασία της αρχής αυτής μπορεί να εφαρμο-σθεί σε όλους τους τομείς και τις δραστηριότητες της ζωής και να την κάνει πιο λογική. Η αρχή της μεγιστοποίησης των ικανοτήτων όταν εφαρμόζεται για την τελειοποίηση της κοινωνικής ζωής με τον ίδιο τόπο όπως και για τον συντονισμό του πνεύματος και του σώματος απαιτεί πρώτα απ' όλα τάξη και αρμονία μεταξύ των μελών της και αυτό μπορεί να επιτευχθεί μόνο διαμέσου της αμοιβαίας βοήθειας και της παραδοχής και οδηγεί στην ευεξία και στο όφελος γι' αυτό ο τελικός σκοπό του judo είναι να εμφυσήσει στο μυαλό του ανθρώπου ένα πνεύμα σεβασμού για την αρχή της μεγιστοποίησης των ικανοτήτων και για τη αμοιβαία ευημερία οδηγώντας τον ατομικά και συλλογικά σε μια ανώτερη πνευματική κατάσταση αξιοποιώντας ταυτόχρονα και το σώμα και να μάθει την τέχνη της επίθεσης και της άμυνας. Εάν παρατηρήσουμε την πραγματική κατάσταση της κοινωνίας σ' όλον τον κόσμο, καθώς και την ηθική κατάσταση πάσης φύσεως, είτε θρησκευτικής, είτε φιλοσοφικής, είτε παραδοσιακής, θα δούμε ότι το γεγονός αυτό, το οποίο κάνει επιβεβλημένη την ανάγκη της ανάπτυξης της επαφής του ανθρώπου με την κοινωνία ώστε ο κόσμος να γίνει ιδανικός, έρχεται σε αντίθεση με τις υπάρχουσες συνθήκες. Παρατηρούμε ανηθικότητες, φιλονικίες και δυσαρέσκεια σ' όλες τις κοινωνικές τάξεις από την υψηλότερη ως την χαμηλότερη.
Ενώ διδάσκουμε υγιείς και σωστούς τρόπους διαβίωσης στο σχολείο, από τις πιο μικρές ως τις πιο ώριμες ηλικίες, εν τούτοις δεν μπορούμε να δώσουμε με σιγουριά και χωρίς αμέλεια τους κανόνες της υγιούς και κανονικής ζωής. Τα πραγματικά γεγονότα αποδεικνύουν ότι η κοινωνία μας είναι ελλιπής και ότι αν αυτό γίνει συνείδηση για παγκόσμια παραδοχή μπορεί να αναμορφώσει την υπάρχουσα κοινωνία και να φέρει περισσότερη ευτυχία και ικανοποίηση σ' αυτόν τον κόσμο.
Αυτή είναι η διδασκαλία της μεγιστοποίησης των ικανοτήτων και της αμοιβαίας ευημερίας. Δεν λέω ότι όλα αυτά που ήδη υπάρχουν θα παραμεριστούν, αλλά ότι θα κυριαρχήσουν πλέον αυτά που προαναφέραμε.
Αυτό που θέλω να τονίσω είναι ότι στην εποχή της κριτική και των νέων ιδεών για να έχει αποτέλεσμα η διδασκαλία πρέπει να ακολουθείται από αναμφισβήτητα γεγονότα και αποδείξεις. Προσθέτοντας σ' αυτό την αρχή του "δούναι και λαβείν" βλέπουμε ότι όλα αυτά είναι καθοριστικοί παράγοντες μέσα στη ζωή όλων των ανθρώπων. Πρέπει όλοι ν' ανατραφούν από τις εκπαιδευτικές δυνάμεις που διαθέτει η χώρα, στις οποίες το judo θα πρέπει να έχει περίοπτη θέση. 
JIGORO KANO 1860-1937

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου